ÁRNYAK ÉS VÁGYAK – cikkek

Vademberek és nyárspolgárok

Maurice Ravel zenéje inspirálta Juronics Tamás Daphnis és Chloé és Zachár Loránd Árnyak és vágyak című táncművét, amit élő zenével nagy sikerrel mutatott be a Szegedi Kortárs Balett társulata pénteken a nagyszínházban.

 

 

Legnépszerűbb darabja, a Bolero ősbemutatóján egy hölgy felkiáltott: Ez őrült! Maurice Ravel elégedetten mosolyogva erre azt mondta: „Akkor megértette a darabot”. Állítólag Sztravinszkij „svájci órásmesternek” csúfolta, mert zenéje úgy ketyeg, mint egy jól beállított óra. Impresszionista muzsikája egy évszázad múltán is frissnek, elevennek, modernnek hat, jól döntött a Szegedi Kortárs Balett, amikor Ravel-művekre építette kétrészes estjét.

 

 

Pénz, idő, a megváltozott viszonyok is közrejátszhatnak abban, hogy ritkábban dolgozik vendégkoreográfusokkal a társulat, pedig általában inspirálólag hatott egy-egy új alkotó bevonása. Most a Hollandiában befutott Zachár Loránd kapott lehetőséget, aki Ravel első kamarazenei remekművére, az F-dúr vonósnégyesre komponálta Árnyak és vágyak című koreográfiáját. A zsinórpadlásról lelógatott fehér vállfák mögül árnyékszerű fekete alakok tűnnek fel az üres színpadon, a táncosok először vonzások és taszítások köreit futják.

SAJTÓ MEGJELENÉSEK