CARMINA BURANA – cikkek

A MEGUNHATATLAN CARMINA BURANA

Aligha van még olyan mű, amely ennyire kívánná, hogy táncelőadásokat építsenek rá, mint a Carmina Burana. Ezúttal a Szegedi Kortárs Balett lépett fel Carl Orff zenéjére a Müpában, és Juronics Tamás koreográfiájának köszönhetően tudtak újat mutatni.

 

 

Orff – akinek főművét 1937-ben mutatták be Frankfurtban – maga is úgy tervezte, hogy a 13. századi versgyűjteményt kantátaszerűen megzenésítő Carmina Buranát színpadi játék formájában adják elő, noha kétségtelen, hogy mindenféle színpadi akció nélkül, oratóriumként előadva is roppant hatásos. Az 1960-as évek óta a tánckoreográfiák fedezték fel maguknak hálás alapanyagként a Carmina Buranát, amelynek keretszerű felépítése, remek ritmusvezetése kiváló táncalap, a magasztos és a pajzán dimenziója között lüktető dallamok, a víg és a komor váltakozása igencsak fantáziadús mozgásokat képes inspirálni.

TÁNC A KÖZÉPKORBÓL

A Szegedi Kortárs Balett új szereposztásban ismét bemutatta nagysikerű darabját, a Juronics Tamás által koreografált

 

 

Az első nagy téma a tavasz kezdetét és az udvarlást mutatja be. Az egyik hosszabb jelenetben a nők tisztálkodását láthatjuk a forrásnál. A rituálészerű vetkőzést a mosdás követi. Miközben játékosan fröcskölik egymást, a vízcseppek csillogása a magasban és a loccsanás hangja még elevenebbé teszi a látványt. Míg a lányoknál a vízcseppeket, addig a férfiaknál a porszemeket látjuk a magasban szállni, amikor szénaboglyákra emlékeztető díszletelemekkel táncolnak. Ahogy a kezeikkel csapkodnak, a felsőtestükön megemelkedik a ruha, ami a különleges szabásának és a mozgásnak köszönhetően monumentálisabbá teszi a testet, ám eközben az anyag finom esése lágyítja is a mozdulatokat. Mindvégig jellemző, hogy a ruhák jól követik a mozgás irányát, lebegésszerű érzetet adnak neki.

A Szegedi Kortárs Balett új szereposztásban ismét bemutatta nagysikerű darabját, a Juronics Tamás által koreografált

SAJTÓ MEGJELENÉSEK