JOSEPH TMIM nyílt mesterkurzus Magyarországon a Szegedi Kortárs Balett szervezésében
2019. április 8-19 közötti időszakban a nemzetközi hírű koreográfus, táncpedagógus Joseph Tmim mesterkurzust tart Szegeden.

JOSEPH TMIM Izraelben született és tanulmányait is ott végezte. 1980 és 1985 közöttbeutazta a világot a Bat-Sheva Tánc Együttes szólistája és koreográfusaként. 1985-ben Bremer Tanztheater-hez, majd később a Bochumer Tanztheater-hez csatlakozott szólistaként.

KOREOGRÁFUSI, PEDAGÓGUSI ÉS RENDEZŐI TAPASZTALAT

Tmim 1987-ben kezdett el koreográfusként és táncpedagógusként dolgozni legfőképp Berlinben. Nemzetközi díjakat elnyert koreográfiáit Európa-, és világszerte táncolták. 1988-tól 1993-ig társigazgató volt a Dance Berlin-nél. 1993-ban alapította és a későbbiekben igazgatta is a Tolada táncegyüttest, melynek első darabja a “Le vent” óriási sikert aratott. 1993-tól 1996-ig az együttes a berlini “Theater am Halleschen Ufer”-nél táncolt.

Ezután J. Tmim visszatért Izraelbe és a tel-avivi Muza Tánc Együttes koreográfusaként, valamint a jeruzsálemi Tánc-, és Zeneakadémia táncpedagógusaként folytatta munkásságát. Emelletttanárként és koreográfusként az alábbi tevékenységekben vett még részt:

  • a Jeruzsálemi Akadémia tánc és zene tagozatos tanulóinak oktatója mesterképzésen
  • a Rosh Pina Tánciskola pedagógusa
  • mester a Studio-B-nél, a tel-avivi Fiatal Táncosok Akadémiáján
  • vendég oktató és koreográfus Jeruzsálemben és külföldön (lásd a lentebbi listában)

Tmim ma számos táncegyüttesnél és akadémián oktat és koreografál, tanári előadásokat és szakmai kurzusokat tart Izraelben és világszerte.

KOREOGRÁFIÁK

Plumaktus – Dance Berlin; bemutató: 1992, Berlin; további előadások a koppenhágai Tánc Fesztiválon 1992-ben.
Le vent – Tolada táncegyüttes; bemutató: 1994 január, Berlin; további előadások Frankfurtban.
Volonte de fer – Tolada táncegyüttes; bemutató: 1994 május, Berlin; további előadások az olasz Genoaban.
Hevel Bavel – Tolada táncegyüttes; bemutató: 1994 december, Berlin; további előadások Londonban, a The Place-ben.
To Bavel Two – Tolada táncegyüttes,  az első változat bemutatója: 1995 május, Berlin, a második változat bemutatója: 1996 február, Berlin.

Havalim III – Tolada táncegyüttes; bemutató: 1996, Berlin.
Silence Dance (“Csend-tánc”)– Tolada táncegyüttes,
Hearing Silence (“Halló csend”)(tervezet) – 1997 szeptember.
Work in progress (“Folyamatban lévő munka”) – 1997 október.
Silence Dance (“Csend-tánc”)– bemutató: 1997 december, Berlin.
Skizze DaDance Nr. 1 – Tolada táncegyüttes; bemutató: 1998 október, Berlin.
DaDance Nr. 2 – Tolada táncegyüttes; bemutató: 1998 december, Berlin.

A Story from a Crying Man (“Egy síró ember története”)-  Szegedi Kortárs Balett, Magyarország; bemutató: 1999 március, Szeged; további előadások Budapesten.
The Current (“A jelen”)- Rotterdamse Dansacademie, bemutató: 1998 szeptember, Rotterdam (Holland Festival); további előadások turnék keretein belül Hollandiában, Franciaországban és Németországban.
Hit-Bo-Nenut no.1- Rotterdamse Dansacademie, bemutató: 1999 szeptember, Rotterdam; további előadások Németországban (Oldnburg, Bremenhafen), a Holland Tánc Fesztiválon és Európa több más részén.
Hit-Bo-Nenut no.2 – két DV8 táncos duója; bemutató: 1999 július, Stockholm; további előadások Londonban.
Hit-Bo-Nenut no.3: “After Balance 1” projekt; bemutató: 2000 január Berlin.
Nofim (“Tájképek”) – Ibal Dance Theater, Tel-Aviv.
Koreográfiák a Muza táncegyüttesnek:
Him, The Bird, and me (“Ő, a Madár és én”)
Contemplating Ruins (“Az elmélkedő romok”)
Hungry Eyes (“Éhes szemek”)
All mixed up (“Kavarodás”)
Observation (“Észlelés”)
Trio
Footprints (“Lábnyomok”)

PEDAGÓGUSI TAPASZTALAT

Nyári kurzusok/fesztiválok:

Thelma Yallin művészeti gimnázium, Tel-Aviv
Bikurei HaItim művászeti központ, Tel-Aviv
Kibbuz táncegyüttes, Izrael
Budapest Táncszínház, Magyarország
Hamburg Ballet, Németország
Tanz Im August, Berlin
Danceworks, Berlin
Marameo táncos szakképzés, Berlin
Henny Jurriens Stichting táncos szakképzés, Hollandia

Vendég oktató és koreográfus:

Budapest Táncszínház, Magyarország
Heger Táncszínház, Magyarország
Szegedi Kortárs Balett, Magyarország
Ismael Ivo táncegyüttes, Németország
Norrdance, Svédország
Jus De La Vie, Stockholm
De De Dance, Izrael
Inbal Táncszínház, Izrael
Muza táncegyüttes, Izrael
Kibbuz táncegyüttesI & II, Izrael
Sasha Waltz & Guests, Németország
Tanz Fabrik, Berlin

Akadémiai vendég oktató és koreográfus:

Professzor, Leipzig Táncakadémia, Németország
Magyar Táncművészeti Főiskola, Budapest, Magyarország
Jerusalem Tánc-, és Zeneakadémia, Izrael
Rotterdamse Dansacademie
Theater School of the Arts, Amszterdam
ArtEZ Institute of Arts, Arnhem
Dansacademie Tillburg, Hollandia
Goteburg Dance Centre, Svédország
P.A.R.T.S, Brüsszel
The State Ballet School of Berlin, Németország
Palucca School of Dance, Drezda
Stockholm Ballet Academy, Svédország

Joseph Tmim óráinak tematikája:

“Számomra a tánc nagyon személyre szabott és egyedi. Olyan emberekkel dolgozom, akik tánccal foglalkoznak és a technikájukat, mint egy eszközt használva direktebb módon fejezik ki magukat.

Az óráimon két különböző szinten dolgozom:
Az első az, ahol maga a mozgás váltja ki és fejleszti a táncos ösztönösségét. Érdekes látni, hogy ez milyen direkt módon hat rá.
A második ellentéte az előzőnek; magas szintű dinamizmus, az a legtisztább és legőszintébb lágysággal való lépésanyag, amelyet csak a kimerültség egy bizonyos pontjánál lehet elérni.
Szeretem a csendet beépíteni az óráimba, ezáltal segítem és fejlesztem a táncos belső ritmusát. Úgy gondolom, ha hang nélkül dolgozunk, azzal arra késztetem a résztvevőt, hogy megtalálja saját mozdulatainak kvalitását.

Amikor zenét alkalmazok, igen széles skálát használok, klasszikustól egészen a mai modern stílusig. Ezzel olyan hangulatokat teremtek, amelyek különböző reakciókat váltanak ki. Nem a zene vagy a számolás az, ami megadja egy mozdulat tempóját, hanem a táncosok belső ritmusa.
Sokat dolgozom az “ellentét” kifejezéssel. Itt ismét két szinten folyik a munka: az első a technikai oldal, amely segít a táncosnak megvizsgálni egy mozdulatot elejétől a végéig; a második pedig, ahol a táncosnak lehetősége nyílik arra, hogy megtapasztalja önmagában azt a lenyomatot, amit egy adott mozdulat hagy benne.

Az órám három fő részre oszlik:

  1. Bemelegítés
    Itt a felső test ellazulásán dolgozunk a kezek, karok, a fej, a nyak és a tözs erőteljes átmozgatásával.Ez segít megérteni és érzékelni, hogy a test egy teljes egység.A “flow” (magyarul áramlás, hullámzás) egy fontos tényező az óráimon – mozdulat, mely soha nem áll meg, soha nem ér véget. A lágyság és koordináció különböző mélységeiben és rétegeiben mozgok, hogy ezt megtaláljam, de tagolást is használok. A táncos legnagyobb esélye arra, hogy megtalálja ezt a lágyságot és “flow”-t az, ha minden egyes mozdulatot ilyen módon szétbont és megért; így letisztul számára, hogy mit csinál pontosan.
  2. Rúdgyakorlatok
    Olyan rúdgyakorlatokkal dolgozom, amelyeket az évek során különböző technikák és stílusok segítségével fejlesztettem ki a klasszikus balettől egészen az Horton, a Graham és a Limon modern technikákig.Ezeket a feladatokat alapgyakorlatokkal kezdem, hogy bemelegítsem a testet és minőségi mozdulatokat hívjak életre. Rúdgyakorlat segítségével a felső test erősebben dolgozik a test egy egységként működik, ami megmutatja, hogyan tudnak egy szimpla technikánál többet elsajátítani a táncosok.
  3. Testközpontú kombinációk
    Ezen a ponton a táncosok próbára tehetik magukat, elmegyünk a végső határokig, ahol technikai és fizikai kihívásokkal kell szembenézniük felhasználva minden eszközt, amit a bemelegítés során és a rúdnál tanultak. Ahhoz, hogy ezt a kombinációt végrehajtsák, elengedhetetlen, hogy alkalmazzák az elsajátított techinkát, a belső ritmusukat, erőt, koordinációt.”

Helyszín:
Szeged 6720. Horváth M.u.3. Szegedi Nemzeti Színház Kisszínháza III.em. balett-terem

Időpontok:
2019.04. 08-04.13. (6 alkalom) 10.00-11.15. tréning, 11.30-14.00: kurzus
04.14. szabadnap
04.15-04.18. (4 alkalom): 10.00-11.15. tréning, 11.30-14.00: kurzus

Árak:
Napijegy: 3.000 Ft.
Bérlet: 25.000 Ft.

További információ, regisztráció:
Nyitrai Tímea (szkb@vnet.net)