Jön az Amadeus és az Isteni színjáték – sűrű évad vár a Szegedi Kortárs Balettre

A 38. évadot nyitó társulati ülését tartotta ma délelőtt a Szegedi Kortárs Balett a Kisszínházban, ahol elhangzott: Echéry-Pataki András és Juronics Tamás társulata az előző szezon 108 előadásával, 57 ezer nézőjével rekordot döntött. Hasonlóan mozgalmas évadra készülnek: hamarosan bemutatják az Amadeust, majd tavasszal az Isteni színjátékot, a szegedi és budapesti fellépések mellett Belgiumban, Finnországban, Olaszországban és Franciaországban is turnéznak. A nemzetközi siker receptjét is elárulták.

A Szegedi Kortárs Baletthez szinte már hazajáró koreográfusnak számító olasz Enrico Morelli Moderato Cantabile című darabját épp tíz évvel ezelőtt, 2015 őszén mutatta be a társulat. Most a produkció felújítására készülnek, mert szeptember 11-én egy másikkal, Juronics Tamás 2017-es Don Juanjával párban előadják a Müpa „Mozart-expedíció – A Don Giovanni-hatás” című minifesztiválján. Ezért az évadnyitó bevezetőjeként a Morelli-koreográfiából adtak elő egy rövid részletet a társulat táncosai, akik közül a többség valószínűleg még nem is volt az együttes tagja a premier idején.

Moderato cantabile

Moderato Cantabile – a balett-teremben

A táncművészek már augusztus közepén visszatértek a balett-terembe, és megkezdték az új bemutató, az Amadeus próbáit. Ezt a produkciót a Müpával közösen valósítják meg. Az október 10-i szegedi bemutatót követően a budapesti közönség november 19-én és 20-án láthatja Juronics Tamás legújabb koreográfiáját és rendezését a Müpa Fesztivál Színházában.

Az évadnyitó hivatalos részét már a Kisszínház földszinti előcsarnokában tartották, ahol Echéry-Pataki András, a társulat igazgatója először legfőbb támogatójuk, Szeged város önkormányzati képviselőjének, Kozma Józsefnek adott szót. A Kulturális, Oktatási, Idegenforgalmi és Ifjúsági Bizottság elnöke köszöntőjében úgy fogalmazott: Szeged önkormányzata és a Szegedi Kortárs Balett egy tekintetben nagyon hasonlítanak egymásra: mindketten a város közösségét képviselik, tevékenységükkel a város szellemiségét határozzák meg, fejezik ki.

Az önkormányzat alkalmanként pénzzel is segíti a Kortárs Balettet, idén 25 millió forint bérkompenzációs támogatást adott. A balett pedig támogatja a város szellemi épülését, hozzájárul a kulturális gyarapodásához, amit persze pénzben lehetetlen kifejezni.

Kozma József szerint Szeged kulturális életében a Kortárs Balett az, amelyhez talán a legkevésbé és legkevesebben értünk szakmailag, ugyanakkor ez a társulat az, amelynek a produkcióit a legnagyobb mértékben és a legtöbben tudják élvezni a városban. Ez egy látszólagos ellentmondás, de a bizottsági elnök szerint a Szegedi Kortárs Balett küldetésének a lényegére mutat rá: Szeged kultúrájának a zászlóshajója, sok tekintetben Szeged művészi lelkiismerete.

Kozma József az önkormányzat nevében is szívből gratulált a társulat két tagjának, Vincze Lotár táncművésznek és Ilyés Róbert műszaki vezetőnek, ügyelőnek, akik kiemelkedő szakmai tevékenységük elismeréseként jelentős állami elismerést vehettek át augusztus 20-a alkalmából: a Magyar Bronz Érdemkereszt polgári tagozatát.

Kozma József úgy fogalmazott, a Kortárs Balett Szegedben gyökerezik, de a világot kéri tőlünk számon. Olyan, mint egy innen kihajtó, tüneményesen mindenhova eljutni képes organizmus, vagyis művészi teljesítménye két dolgot is jelent egyszerre: Szegedet a világban és a világot itt, Szeged városában. Azt kívánta, csinálják az újabb évadban is, amit a legjobban tudnak: táncolják el az életünket.

Kozma József, Barnák László, Echéry-Pataki András, Juronics Tamás és Nagy Lajos az évadnyitón

Echéry-Pataki András megköszönve a bérkompenzációs támogatást elmondta: ez a segítség a várostól azt is jelenti, hogy minden táncművészt és segítő munkatársat állásba tudtak felvenni.

Barnák László, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója arról beszélt, hogy amikor 17 évvel ezelőtt Szegedre került, akkor is nagy rácsodálkozással és elismeréssel nézte a társulat előadásait. Ez azóta sem változott, csak fokozódott, ezért örül, hogy ebben az évadban, ahogyan a korábbi években is két saját bemutatóval jelentkezik majd a Kortárs Balett. Ez a fajta együttműködés és összhang, ami Juronics Tamás és Echéry-Pataki András között kialakult, és hosszú évtizedeken keresztül megmaradt, nagyon ritka a színházi szakmában, és a kultúra területén ritka kincs. Kiemelte és megköszönte Juronics Tamás és a táncosok közreműködését a szabadtéri idei musical-előadásain, a Rebeccában és az Ezeregy éjszakában. Mivel a Kossuth-díjas rendező-koreográfus nem tudott részt venni a május 31-i nagyszínházi Dömötör-gálán, kihasználva az alkalmat most a társulat előtt adta át neki a Pillangókisasszony színpadra állításáért a legjobb rendezőnek járó Dömötör-díjat, és mindenkinek sok sikert kívánt az új évadra.

Mivel a sűrű program miatt nem tartottak évadzárót, Echéry-Pataki András az előző évad eredményeire is kitért. Magyarországon összesen 77 előadást tartott, külföldön pedig 31 előadást táncolt a Szegedi Kortárs Balett, azaz rekordnak számító 108 előadással zárták az előző szezont. Az egyre intenzívebb külföldi jelenlétnek és a sok bérletes előadásnak köszönhető elsősorban, hogy a korábbi átlag 70-80 előadás helyett ilyen sokat játszottak. Mindez azt is jelenti, hogy 57 ezer 543 nézője volt az előző évadban a társulatnak, ami óriási teljesítmény akár a 100 ezer körüli nézőszámot produkáló nagy kőszínházakkal összevetésben is.

Echéry-Pataki hangsúlyozta, örül, hogy a Müpával visszatérnek a korábbi, még a Covid-előtti nagyobb előadásszámhoz. Hosszú tárgyalások eredményeképpen a Müpa lett a következő produkció, az Amadeus együttműködő partnere is, valamint a Hamupipőkét is tovább játsszák az ország egyik legrangosabb kulturális intézményében. A Nemzeti Táncszínházzal is folyatják a kapcsolatot, az Isteni színjáték létrehozásában koprodukciós partnerek lesznek.

Az Amadeust – ami nem Peter Shaffer nevezetes színdarabjára vagy Milos Forman belőle készült nyolcszoros Oscar-díjas filmjére épülő táncprodukció lesz – élőzenével, a Szegedi Szimfonikus Zenekar és a Vaszy Viktor Kórus közreműködésével, Gyüdi Sándor vezényletével tervezik bemutatni. A darab promóciója Magyarországon és Belgiumban is elkezdődött már, és mindkét helyszínen nagy várakozás előzi meg. A Müpa hónapokkal ezelőtt elkezdte árulni a jegyeket, és ahogy megnyitották a jegyeladást, hét óra alatt mindkét előadás telt házas lett.

Az Amadeus nemzetközi premierjét december 4-én tartják Brüsszelben a Szegedi Kortárs Balett Fesztivál keretében, melyet Didier Durieux turnémenedzserrel közösen szerveznek. Ebben a sorozatban az új darab mellett a belga közönség láthatja a Leart, illetve visszatér a Carmina Burana és a Diótörő is.

Az új évad roppant sűrűnek ígérkezik, mert a szegedi előadások és hazai vendégjátékok mellett nemzetközi turnék is várnak a társulatra: az eddigi legnagyobb vendégszereplésük a november 23-tól december 10-ig tartó belgiumi lesz, ahol már a legnézettebb tánctársulattá vált a Szegedi Kortás Balett. Juronics ezt fantasztikus eredménynek nevezte. Belgiumon kívül ebben a szezonban Finnország több városát, köztük Helsinkit és Szeged testvérvárosát, Turkut is meghódítják, Olaszországban és Korzikán is turnéznak.

Elhangzott az is: a napokban vették fel a kapcsolatot a londoni Liszt Intézet vezetőjével, aki már színházat keres sikeres táncprodukciójuk, a Lear londoni bemutatójához.

Juronics Tamás szerint a nemzetközi sikerhez a vonzó, érdeklődést felkeltő, klasszikus címek mellett szükség van alkotói bátorságra is ahhoz, hogy egyedi módon, a mai trendeket követve nyúljanak a történetekhez, melyeket saját üzenetet megfogalmazva szeretnének elmesélni a nézőknek. A társulat fontos feladatnak tartja a jövő közönségének nevelését is, ezért szerepelnek a repertoáron olyan gyermekdarabok is, mint a Diótörő és a Hamupipőke. Juronics a siker legfontosabb összetevőjének nevezte a kiváló táncosokat, akik nem engedelmes katonák, hanem önállóan gondolkodó, színpadi létükért felelősséget vállaló művészek. Munkájuk során szabadságot kapnak, aktívan részt vesznek az alkotásban, nemcsak a mozdulatok megtervezéséhez, hanem a karakterek megformálásához is szükség van a művészi kreativitásukra.

A társulat új táncművészei is bemutatkoztak az évadnyitón: Rudisch Boglárka, Dorisch Hanna, Gioele Marcante és Alisa Kurilenkova

Ahhoz, hogy elérjék a közönséget, szükség van sok helyszínre is – hangsúlyozta a Kossuth-díjas rendező-koreográfus, kiemelve az együttműködést a Szegedi Nemzeti Színházzal, a Müpával és a Nemzeti Táncszínházzal. Méltatta a Szegedi Kortárs Balett turnémenedzsere, Didier Durieux szerepét is, akinek a társulat őszi bemutatója, az Amadeus témaötletét köszönhetik. A Mozart nők és zene iránti szenvedélyét, halállal való viszonyát feldolgozó darabot a Szegedi Szimfonikus Zenekarral mutatják be, és a produkcióban felcsendülnek részletek a Requiemből is a Vaszy Viktor Kórus közreműködésével.

Juronics Tamás elmondta, a társulat 2026 tavaszán a már 15 évvel ezelőtt is tervezett Isteni színjátékot mutatja be. A három nagy jelenetet – a Pokol, a Purgatórium és a Paradicsom témáját – egy-egy fiatal koreográfusra bízzák, két külföldire, valamint a társulat meghatározó alkotójára és táncművészére: Czár Gergelyre.

Tavasszal ünneplik meg, hogy 25 évvel ezelőtt mutatták be a társulat eddigi legsikeresebb darabját, a Carmina Buranát. Juronics Tamás koreográfiáját eddig 21 országban 407 alkalommal játszották, a jubileum alkalmából a Szegedi Szimfonikus Zenekar élő zenei kíséretével, kórussal és énekes szólistákkal adják elő a Carl Orff zenéjére készített koreográfiát.

A társulat vezetői köszönetet mondtak támogatóiknak is. Nagy Lajos, az együttes mobilitásáról személyautókkal gondoskodó Porsche Szeged értékesítési vezetője arról beszélt, hogy mindig jó támogatni egy olyan társulatot, amelyik ilyen magas színvonalon működik. A Hét Kávézó és a Palánta Salátabár pedig a táncosok ellátását segíti.

Forrás: szeged.hu
Cikk írója: Hollósi Zsolt