A Szegedi Kortárs Balettel folytatódott a XIV. Egri Stúdiószínházi Táncfesztivál

Tegnap este két egyfelvonásos produkcióval érkezett a Szegedi Kortárs Balett társulata Egerbe, a Stúdiószínházi Táncfesztivál programjában Enrico Morelli Bolero és Juronics Tamás Vadak című koreográfiája volt látható.

Túlzás nélkül mondható, hogy ha egy beszélgetésben elhangzik Maurice Ravel francia zeneszerző Bolero című szerzeményének címe, minden résztvevő fülében azonnal elkezd lüktetni a kifejezetten balettelőadásokhoz komponált zene különleges ritmusa. Így szinte garantált volt, hogy a Szegedi Kortárs Balett tegnapi produkciójának első része hatalmas közönségsikert fog aratni. Ehhez persze kellett a társulattal már évek óta dolgozó olasz mester, Enrico Morelli különleges koreográfiája is (az egyik legsikeresebb szegedi művét, a Moderato Cantabile-t alig néhány hete láthatta a budapesti Müpa közönsége), amely végtelenül intelligensen építkezik, igazodva a zene egyre fokozódó intenzitásához. A táncosok minden egyes gesztusa egyénileg és a csoportos mozgáskombinációkban is kifinomult, leköveti a zenéből egyre inkább elszabaduló szenvedélyt, amelyet az elsőre egyszerűnek tűnő látvány (egy vörös balettszőnyeg és egy körbeillesztett lámpasor látszik csak a színpadon) és a Bianca Imelda Jeremias által tervezett elegáns, a mozdulatok finomságát még inkább kihangsúlyozó jelmez is fokoz. A 18 perces produkciónak nincs igazán története, és talán ebben rejlik legnagyobb ereje is, hogy a nézők fantáziájára van bízva, mit látnak bele, hogyan hagyják, hogy megérintse őket a vágytól fűtött, sodró lendületű zene. Tegnap este pedig az egri közönség örömmel tartott a szegedi táncosokkal a Bolero minden egyes taktusa alatt.

Jelenet a Vadak című produkcióból (Fotó: Bene Ildikó)

Egy rövid szünetet követően az est második részében Juronics Tamás Vadak című koreográfiája volt látható a Gárdonyi Géza Színház nagytermében. A Kossuth- és Harangozó-díjas táncművész, koreográfus, rendező, érdemes művész 2020-ban zsűriként vett részt a Müpa Zeneműpályázatán, ahol az egyik fiatal alkotó pályaműve azonnal megihlette: „Lázár Dániel darabja rögtön felkeltette a figyelmemet, hiszen egységes, ritmikailag kifejezetten jól táncolható, mintegy húszperces mű, melyet a szerző táncetűdnek írt” – fogalmazott akkor a darabról, amelyhez nem sokkal később elkészítette a tegnap este az egri közönség előtt is bemutatkozó koreográfiát. A Vadak az ösztön és az intellektus folyamatosan bennünk dúló párharcát jeleníti meg a rácsok mögé zárt, törzsi rítusokat megidéző, harci táncokat bemutató művészek és a kerítés másik oldalát elfoglaló nézők kontrasztján keresztül. És mi történik akkor, ha az a bizonyos kerítés nem választja el a két felet? Tegnap este erre is választ kaptunk, hiszen a társulat kiemelkedő tehetségű táncművésze, Diletta Ranuzzi a közönség soraiból felemelkedve lépett fel a színpadra, megmutatva, hogy milyen az, amikor kivételes energiákat felszabadítva magában és partnereiben hagyja, hogy a nyers érzelmek kiszabaduljanak a precízen megkoreografált mozdulatokból.

A Szegedi Kortárs Balett tegnap esti produkciója különleges élményt nyújtott a nézőknek, amelyet ma csak fokoznak a szervezők, hiszen két izgalmas előadás lesz látható este: 19 óra 30 perctől a spanyol Marcat Dance mutatkozik be Afines című darabjával, amelyet Lőrinc Katalin és Fehér Ferenc korhatáros produkciója, a Manga-Ballet-Play követ. Érdemes még az utolsó jegyeket megszerezni!

Jelenet a Bolero című produkcióból (Fotó: Tarnavölgyi Zoltán)

Forrás: deszkavizio.hu
Cikk írója: Malik Andrea