Diadalmenet Belgiumban: 15 ezren ünnepelték a Szegedi Kortárs Balett Fekete hattyúját

Szeged legjobban eladható kulturális exportcikkévé vált a Szegedi Kortárs Balett. Az együttest harminc éve igazgató Echéry-Pataki András az egyik legsikeresebb turnéjuknak tartja új produkciójuk, a Fekete hattyú belgiumi diadalmenetét. Juronics Tamás darabját nyolc alkalommal játszották Belgiumban, 15 ezer néző váltott rá jegyet. November végén pedig Szegedi Kortárs Balett Fesztivált terveznek Brüsszelben.

– Tíz napot töltöttünk Belgiumban, ezalatt nyolc előadást abszolváltunk hét városban új produkciónkkal a Fekete hattyúval. A legtöbb helyre – Brüsszelben, Antwerpenben, Szeged testvérvárosában, Liége-ben és Louvain-la-Neuveben debütált a Csajkovszkij zenéjére született balett-thriller – már visszatérő vendégként mentünk, egyetlen új helyszíne volt a turnénknak: Gent. Feszített tempójú vendégjáték körutat bonyolítottunk le – hangsúlyozza Echéry-Pataki András, aki már harminc éve igazgatja a Szegedi Kortárs Balett társulatát. Az utazás előtt néhány nappal tartották a Fekete hattyú szegedi bemutatóját a Kisszínházban, ez a direktor szerint egy kicsit meg is viselte a társulatot, hiszen nem a szokásos módon kellett elindulniuk a turnéra, hanem egy feszített felkészülési időszakot követően.

Jelenet Juronics Tamás Fekete hattyú című produkciójából (fotók: Tarnavölgyi Zoltán)

– Mivel nem egy bejáratott, sokszor játszott, nagy sikert garantáló produkcióról van szó, mint a korábbi turnéink során a Carmina Burana volt, óriási volt bennünk a várakozás. Kíváncsiak voltunk, hogy a szegedi nagy siker után a belga közönség hogyan fogadja majd a darabot.

Örömmel jelenthetem, minden várakozásunkat fölülmúlta a siker. Minden városban nagy befogadóképességű helyszíneken játszottunk, ezres-kétezres nézőterű színházak mellett a háromezer-ötszáz nézőt befogadó patinás, nagynevű színházban, Maurice Béjart társulatának egykori otthonában, a Cirque Royalban is felléptünk, ahova már ötödször vagy hatodszor tértünk vissza.

Szinte mindenhol telt házak előtt játszottunk, egyedül Liége-ben, a második előadásunkra nem fogyott el minden jegy, ott maradt csak néhány szék üresen. Így összesen körülbelül 15 ezer néző látta most Belgiumban a Fekete hattyú-produkciónkat – összegzett a balettigazgató.

– Belga menedzserünk, Didier Durieux, a BALLETS ügynökség tulajdonosa hosszú távon tervez velünk. Azt gondolom, ez a mostani belgiumi turné a produkciónk európai tesztje is volt egyben. Ősszel nagy várakozásokkal indulunk majd vele Párizsba, Helsinkibe, utána pedig visszatérünk Belgiumba is.

Ez a sorozat európai brandépítésünknek is nagyon erős eszköze. Belgiumban már sokan keresik, várják az előadásainkat.

Bennünket is meglepett, amikor táncművészünket, Kiss Róbertet megismerték a nézők Antwerpenben, az utcán, és megkérdezték tőle, hogy tényleg őt látták-e decemberben a Carmina Buranában. Kis túlzással úgy is fogalmazhatnék: szinte már hazajárunk Belgiumba. A Brüsszeli Liszt Intézet számít ránk Magyarország EU-s elnöksége kapcsán is: a tervek szerint az ősszel három produkciónkat játsszuk majd hat előadásban. Igazából Szegedi Kortárs Balett Fesztivált tervezünk Brüsszelben november végén – árulta el Echéry-Pataki András.

A társulat már azelőtt is turnézott Európában, hogy Magyarország 2004-ben csatlakozott az Európai Unióhoz. A direktor már a belépés előtt is úgy fogalmazott: a Szegedi Kortárs Balett már az unió része. – Nagyon fontosnak tartom, hogy húsz évvel ezelőtt Magyarország is az unió részévé vált, és azt is, hogy hosszú távon is az maradjon. A mi szakmánkban meghatározóak az Európából jövő visszajelzések. Az Európai Unióban meg tudjuk mutatni, hogy mit gondolunk a világról, a táncművészetről. Most nagyon jó úton járunk ebben.

A magyar társulatok, a színházak éppúgy, mint a táncegyüttesek gyakran panaszkodnak arra, hogy nehéz versenyképes, európai jövedelmet biztosítaniuk a művészeknek. A külföldi turnék segíthetnek kiegészíteni a táncosok jövedelmét is. – Ez is célunk, de nemcsak a táncosok jövedelméről van szó, hanem a Szegedi Kortárs Balett biztonságos működéséről is. Fontos, hogy olyan anyagi biztonságban legyünk, amivel a nehezebb időket is át tudjuk hidalni, folyamatosan likvid és produktív maradhasson az együttes. Ehhez nagyban  hozzájárulnak a külföldi turnéink – fogalmazott  Echéry-Pataki András.

A következő évad is mozgalmasnak ígérkezik a társulat számára: két nem teljesen új produkcióval jelentkeznek itthon. – November 15-én a tizenkét éves Diótörő-előadásunkat teljesen újragondolva, megújítva, átalakítva és újracsomagolva szeretnénk bemutatni. Bergman filmjére is rímelve Jelenetek a házasságból címmel új darabbal is készülünk 2025 tavaszán. Játszani fogjuk eddigi sikereinket, a Tűz című produkciónkat, a Leart, a Fekete hattyút, a Carmina Buranát és a Hamupipőkét is. Szeretnénk 2025-ben egy turnéval visszatérni a balti országokba is. Tervezzük, hogy két előadást elvinnénk Észak-Olaszországba, Vicenzába és Udinébe, de erről még tárgyalások, egyeztetések zajlanak. Fókuszba került Svájc is.

Echéry-Pataki András, a Szegedi Kortárs Balett igazgatója: Belgiumban már sokan keresik, várják az előadásainkat (fotó: Tarnavölgyi Zoltán)

A Szegedi Kortárs Balett társulatában korábban is szerepeltek külföldi táncművészek, az utóbbi években több olasz táncos is meghatározóvá vált az együttesben. – A kiváló olasz koreográfussal, Enrico Morellivel folytatott hosszú távú és gyümölcsöző együttműködésünknek köszönhető az is, hogy az olasz táncművészek körében ismertebbé vált az együttesünk. Enrico Reggio Emilia-i iskolájából is tagok lettek néhányan a társulatunkban. Rajtuk keresztül egyre nagyobb az együttes híre egész Olaszországban, ahol rengeteg kiváló táncos van, ugyanakkor kevés számukra a munkalehetőség. A próbatáncainkra sok külföldi jelentkezik, ezzel erősödik a nemzetköziségünk is – hangsúlyozza a balettigazgató, aki a napokban nagy örömmel fogadta azt is, hogy modern-kortárstánc kategóriában Bocsi Petrát, a Szegedi Kortárs Ba­­lett társulatának tagját választotta 2024 legjobb női táncművészének a Magyar Táncművészek Szövetsége.

Tükör, amit a világ elénk tart

Jelenetek a házasságról címen új produkciót állít színpadra a Szegedi...

– Ez egy fontos szakmai díj, amit kifejezetten a Lear című produkciónkban Goneril megformálásáért nyert el Petra, akire nagyon büszkék vagyunk. Nagyszerű táncművésszé érett az elmúlt években, ma már sok szempontból a társulat egyik oszlopa, több fiatalabb táncosunknak példaképévé is vált – mondja András, aki a következő évadban is színpadra lép a Learben Gloster gróf szerepében.

– Nagyon élveztem ezt a visszatérést a Learben, egy kicsit az önképem is erősödött ezzel. Jó tapasztalat teljesen más viszonyrendszert megélni a próbateremben és a színpadon a táncosainkkal, mint amit igazgatóként az irodámból az elmúlt évtizedekben megéltem.  Ezek a friss élmények feltöltik az embert. A próbaidőszak előtt volt bennem némi bizonytalanság, hogy hogyan fog majd menni, de miután elkezdtük a próbákat, visszatért a próbateremhez és a színpadhoz fűződő jó viszonyom. Otthonosan érzem magam a Lear-produkciónkban.

Cikk írója: Hollósi Zsolt
Forrás: szeged.hu