A magyarországi bemutatót követően külföldön is azonnal bemutatják a Szegedi Kortárs Balett új, Fekete hattyú című előadását, majd Belgiumból hazatérve az együttes a Budapest Táncfesztiválon is fellép a balett-thrillerrel. 
A Szegedi Kortárs Balettet idén 30 éve igazgató Echéry-Pataki András interjúi során mindig hangsúlyozza, kezdetektől fogva mennyire fontosnak tartja a széles szakmai térben való megjelenést, hogy a hazai mellett európai és akár tengerentúli mércével is meg tudják mérni magukat. Ennek köszönhető, hogy az alkotók és a táncművészek körében folyamatosan sok külföldi forog a társulatban. Mint mondja: „A határon túli fellépések állandó visszajelzést jelentenek, hogy az irány, amit képviselünk, szélesebb szakmai kontextusban hogyan állja meg a helyét. Idegen közönség előtt egészen mást jelent színpadra lépni, és ha ezekből a körökből is pozitív visszajelzést kapunk a munkánkat illetően, az a táncművészeknek megerősítést és motivációt jelent. Fontos visszacsatolás a munkánkra vonatkozóan.”
Az együttes fennállása óta 30 országban fordult meg előadásaival. Csak az elmúlt és az idei évet nézve 5 országban jártak.

„Az a kapcsolat, amelyet két éve nagy várakozással erősítünk Didier Durieux úrral, a BALLETS belga ügynökség tulajdonosával, most kezdi meghozni gyümölcsét - folytatja az igazgató, majd hozzáteszi: „Egy koràbbi sikeres brüsszeli Carmina burana előadás után közösen elhatároztuk, hogy első körben a Benelux államokban és Franciaországban az ő cége képvisel minket, valamint belekezdünk egy új brandépítésbe. Ez idén 36 külföldi fellépést eredményez, jövőre is vannak tervek, és az említett országokon kívül megjelentünk màr Finnországban, de kötöttünk le turnékat Svájcban is. Belgiumba már hazajárunk, a fővároson kívül, - ahol egy patinás, nagynevű színházban, a Béjárt társulat egykori otthonában, a Cirque Royalban lépünk fel rendszeresen- több más belga várost is végigjárunk.”

Echéry-Pataki András arról is tájékoztatott, hogy az óriási várakozás mellett született új produkció, a Fekete Hattyú balett-thriller szegedi bemutatóját követően pár nappal máris kéthetes belgiumi premiersorozatra indul a társulat. „Az ősz folyamán Lengyelországot követően egy kéthetes párizsi fellépéssorozat következik. Ezután visszatérünk Finnországba és onnan egyenesen újra belga vendégjátékokat teljesítünk három produkcióval. 2025-ben egy másik ügynökséggel megismételjük a 2022-es baltikumi turnénkat. Tárgyalások folynak Japánnal és számos más hellyel. Az előző 36 évben is sokat turnézott a társulat, de most egy sokkal tudatosabb építkezés folyik.”

 
Az igazgató a társulat sikereinek markáns előadói stílusukat tartja, melyek könnyedén megtalálják a maguk közönségét. A külföldön is nagy nézőszám mellett játszott előadások azt jelzik vissza számukra, hogy a művészeti stílus, üzenet, melyeket darabjaik hordoznak, nemcsak a hazai, hanem az egyetemes közönség számára is befogadhatók. „A Carmina burana a legtöbbet játszott előadás, 23 éve világszerte töretlen siker övezi. A mostani nemzetközi turnénkba is szervesen beépül, ahogy az életünkbe is: levehetetlen a repertoárunkról és sokáig zászlós hajója lesz még az együttesnek, de más produkciókkal is készülünk. Mint említettem, a Fekete hattyú is fókuszban van most, maga a cím is impozáns és elsőre felkelti az érdeklődést a darab iránt. Egy éve tart a promóciós kampánya Belgiumban és ott is nagyon jól állunk a jegyeladással. De gyerekdarabokkal is fogunk kísérletezni, decemberben az említett két mű mellet a Diótörő előadásunkat újragondolva, modernizálva, felfrissítve visszük Brüsszelbe.”
Echéry-Pataki András pontos információkat és darabcímet még nem árult el, de beavatott, hogy ’25 novemberében élőzenés, nagyzenekaros bemutatót terveznek: egy elsősorban Belgiumban turnézó produkciót.
Didier Duriex turnémenedzser a Fekete hattyú bemutatóját készíti elő. Mint felsorolta, Brüsszelben, Antwerpenben, Szeged testvérvárosában: Liégeben, Gentben, és Louvain-la-Neuveben debütál a Csajkovszkij világhírű zeneművére született balett-thriller. „Hasseltben és Oostendeben is világpremierre készülünk az előadással, később Párizst és Helsinkit fogja elvarázsolni a társulat. A közönség alig várja, hogy láthassa a Szegedi Kortárs Balett táncművészeit, az áprilisi 22-i brüsszeli előadásra már egy hónapja elfogytak a jegyek, ezért két további, decemberi időpontot is kijelöltünk a továbbjátszásra.”- meséli a szakember. Úgy véli, nézők széles skáláját mozgatja meg az előadás: a nagy érdeklődés a Szegedi Kortárs Balett társulata mellett Darren Aronofsky híres Fekete Hattyú című filmjének is köszönhető, habár a szegedi verzió egész más megközelítésből nyúl az ismert alaptörténethez.
„Andrással évek óta dolgozunk együtt, rendkívül profi a vele folyó közös munka és kizárólag szuperlatívuszokban beszélhetek az együttműködésről, amely a közös gondolkodás mentén öltött formát. Juronics Tamás csodálatos koreográfiái évek óta minden színházban teltházat produkálnak. Tavaly decemberben, a Carmina burana végén - ha a nézőszámot összeadjuk- nem kevesebb, mint húszezren állva tapsoltak az együttesnek. Ez elsöprő sikert jelent a belga táncszcénában. A társulat az elmúlt néhány év során a minőség mércéjévé vált a belga tánchoz értők és azt kedvelők körében, de a tavalyi négy teltházas előadás után ugyanezt a rajongást láttuk Helsinkiben is. A Fekete Hattyú világpremierjének bejelentése lázba hozta a közönséget. Az előadás általános, a tánc világának újragondolása iránti vágyat keltett.” - zárta az interjút Didier Durieux.
fotók: Tarnavölgyi Zoltán
Facebook
Website
Instagram