Hazai és nemzetközi sikerek a 35. évadban

Bolero

A Szegedi Kortárs Balett a 2022-2023-as évadban 58 előadást játszott, amelyet összesen majdnem 15 ezer néző tekintett meg. Míg otthonukban, Szegeden 26, addig Budapesten 18, más városokban 7, külföldön pedig szintén 7 alkalommal léptek színpadra. A Carmina buranaval Romániában a Temesvári Magyar Napokon, Lettországban Rigában és Ventspilsben, Litvániában Vilniusban és Kaunasban, az Egyesült Államokban pedig New Yorkban szerepeltek. A közönség a Carmina burana mellett újra láthatta az Elégiát, a Blue-t, a Concertot, a Vadakat, és A Szentet, a gyerekek kedvéért pedig felújították a Diótörőt és a Hamupipőkét.

Két új bemutatót tartottak. 2023. márc. 10-én a Szegedi Kisszínházban került sor a Tűz – ezen belül a Bernarda Alba háza új változata, a Bolero, és a Carmen- premierjére. 2023. április 28-án a Szegedi Nemzeti Színházban debütált Juronics Tamás legújabb, Shakespeare művéből táncra fogalmazott rendezése: a Lear. Az új előadásokat a Nemzeti Táncszínház is műsorára tűzte.

TŰZ | Carmen

Lear

A társulat májusban a 10. Színházi Olimpia keretén belül vendégül látta az MM Contemporary Dance Company olasz társulatot. Az Enrico Morelli és Michele Merola vezette együttes a Ballad című táncjátékot adta elő.

A szegedi társulattól Dusana Herakova és Adam Bobák távoznak, míg Nyeste Adrienn, Füzesi Csongor, és Giordana Marzocchi a 2023/24-es évadban új tagként érkeznek.

Bocsi Petra táncművész az egész éves művészi teljesítményéért a társulat Imre Zoltán-díját vehette át, a Lear című táncjátékban nyújtott alakításáért pedig a közönség szavazatai alapján Dömötör-díjat nyert.

Az együttes a következő évadban is két bemutatót tervez.

2023. ŐSZ

Lánglelkű
táncszvit – 5 tételben

„Petőfi petőfisége és végzete…, hogy ő nem volt megfontolt, komoly ember, ő egy izgága gyermek volt… Viszont nincs is e joggal megbírálható teremtésnek, világnak, életnek különb, istenibb produktuma, mint a gyermek. A gyermek az elevenség, az öröm, a jövőbe ható ígéret, a bilincsbe nem vert ember, az igazán igaz isten.”
(Ady Endre: Petőfi nem alkuszik)

Ennek a nem alkuvásnak és „isteni létnek” állít emléket a Szegedi Kortárs Balett, amikor a Petőfi emlékév végéhez közeledve műsorára tűzi a Lánglelkű című táncjátékot, amelyhez öt szabadon választott Petőfi-vers szolgáltat muníciót a hazai és nemzetközi mesterkurzusokon, hangversenytermekben és zeneszerzésversenyeken kimagasló eredményeket elért fiatal zeneszerzők, Brandenburg Ádám, Dobri Dániel, Lázár Dániel, Molnár Viktor és Szászi Petra számára. Az est során elhangzó versek, a Szegedi Szimfonikus Zenekar által életre keltett zeneművek, a fiatal koreográfusok munkái és a Szegedi Kortárs Balettól megszokott lenyűgöző látványvilágú költőiség együtt teremtik meg azt a szintézist, amely tovább élteti lánglelkű költőnk korszakokon átnyúló zsenialitását.

Koreográfusok: Czár Gergely, Kiss Róbert, Szöllősi Krisztina, Tóth Laura
Zeneszerzők: Brandenburg Ádám, Dobri Dániel, Lázár Dániel, Molnár Viktor és Szászi Petra
Vezényel: Gyüdi Sándor
Rendező: Juronics Tamás

Lear

2024. TAVASZ
/magyarországi és nemzetközi premier:

Fekete hattyú
táncjáték Csajkovszkij zenéjére

„Már régen szerettem volna megpróbálkozni ezzel a műfajjal” – írta Csajkovszkij A hattyúk tava komponálása közben Rimszkij-Korszakovnak, mintegy magyarázkodásképp, mivel akkoriban „komoly” zeneszerző nem vállalkozott balettzene szerzésére. Számára azonban a témául választott régi orosz népmese kiváló alkalomnak bizonyult arra, hogy valóságos érzelmeket és szenvedélyeket mutathasson meg, hitet tehessen az emberi tisztaság, a jóakarat és bátorság mellett; és a rabságban vergődő hattyúleányok sorsában kifejezhesse korának uralkodó hangulatát: a mélabút. Ez utóbbi érzés nem volt ismeretlen a számára sem. A félelemmel teli titkolózás egész életére rányomta bélyegét, számtalanszor küzdött depresszióval, a halált is megkísértve. Öngyógyításként, terápiás céllal írta ki magából az éteri Fehér és a szenvedélyes Fekete Hattyút, érzékeny, neurotikus lelke kivetüléseit. Sajátosan orosz dallamok ezek, bensőségesek, sokszor fájdalmasak, „s olyan szívbe markolók, mint egy sikoly a sötét éjszakában” (Eduard Hanslick bécsi zenekritikus). Ezt a kettéhasadtságot érzékelteti Odette és Odile alakja, mely szerepeket ugyanarra a balerinára szokás osztani.  Vagy esetünkben egyszerre sokra…

Rendező: Juronics Tamás

Lear

A társulat az új évadban továbbjátssza a Tűz/ Bernarda Alba háza, Bolero, Carmen, a Lear, a Concerto est/ Concerto, Vadak, A szent, a Diótörő, a Hamupipőke és a Carmina burana című táncjátékait.